BELANGRIJK!! Onderstaande is nog een concept!
Wij gaan de Cup 100% zeker opstarten maar er kunnen nog wijzigingen komen op het reglement
In het seizoen 2023-2024 introduceren wij een ‘eigen’ raceklasse: de RC Indoor Bleiswijk Porsche Cup! Deze klasse is bedoeld voor nieuwkomers in de RC hobby, alsook overstappers vanuit andere raceklassen die kennis willen maken met ons circuit.
Aan de basis van deze klasse staan:
- Veel lol en plezier
- Pocket money racing (beperkt budget*)
- Racen met gelijkwaardig materiaal
We hebben gekozen voor het zeer bekende TT-chassis van Tamiya. De klasse is gebaseerd op de Tamiya TT02R (Tamiya #47326). In deze kit zitten (bijna) alle benodigde hopups om leuk en competitief te kunnen rijden. Dat wil overigens niet zeggen dat de TT-01 wordt uitgesloten! Deze wordt ook toegelaten tot de cup waarbij we proberen het zo gelijkwaardig mogelijk te houden.
Pocket money racing
Racen voor een “beperkt budget” is natuurlijk een relatief begrip. Hoe graag wij het zelf ook als betaalbaar willen bestempelen, het blijft een dure hobby. Vooral de eerste drempel in het opstarten kost geld. Met de introductie van deze klasse proberen wij de drempel zo laag als redelijkerwijs mogelijk is te maken:
- Heeft u nog helemaal niets en bent u helemaal nieuw met RC-racen, dan is dat de duurste route om deel te nemen aan de Porsche Cup. U zult dan moeten investeren in zendapparatuur, een lader, accu(‘s), een servo, motor en regelaar. Al deze apparatuur is universeel bruikbaar in iedere willekeurige 1:10 RC auto en dit zijn dus (helaas dure) eenmalige uitgaven. Indien u alles nog moet aanschaffen en onze adviezen volgt liggen de kosten rond de €550,-
- Indien u al het een en ander heeft, bijvoorbeeld de zendapparatuur, een lader, accu en servo dan kunt u overstappen voor circa €300,-
- Overstappen vanuit een van de Tamiya Cup klassen (TopStock of Legend) kost circa €150,-
Bovengenoemde bedragen zijn uiteraard slechts indicatief!
Als organisatie hebben wij geen enkel commercieel belang bij de gekozen auto, banden en elektronica. Wij zijn daarin volledig onafhankelijk. Ons doel is dan ook níet om veel auto’s en elektronica te verkopen maar wél om zoveel mogelijk mensen met veel plezier op een circuit te laten rijden!
Om het extra aantrekkelijk te maken om deel te nemen krijgt iedere deelnemer aan onze Porsche Cup 1 gratis deelnamekaart t.w.v. €45.
Met deze deelnamekaart kunt u 5 keer deelnemen aan een van onze evenementen. U ontvangt de gratis deelnamekaart uitsluitend als u ook met de Porsche op ons circuit gaat rijden. De gratis deelnamekaarten zullen worden voorzien van een Porsche markering. U kunt met deze speciale deelnamekaart dus alleen gratis met de Porsche komen rijden, voor rijden met een andere auto gelden de reguliere tarieven.
Technisch reglement Porsche Cup
Tamiya TT-01E – alleen de volgende opties zijn toegestaan:
- Tamiya Hauptzahnräder (Speedgetriebe, 55/58T) Modul 0,6 – Tamiya 53665
- Tamiya Einstellbare Spurstangen – Tamiya 53662
- Tamiya Alu Antriebswelle und Antriebsgelenke blau – Tamiya 54026
- Tamiya Radträger hinten (Vorspur 2°) – Tamiya 53673
- Tamiya Alu Motorhalter – Tamiya 53666
- Tamiya Low Fric Suspensions Ball (4 Stk.) – Tamiya 54559
Tamiya TT-02 – alleen de volgende opties zijn toegestaan:
- Tamiya Hauptzahnrad 64Z Modul 0,6 – Tamiya 51356
- Tamiya Low Fric Suspensions Ball (4 Stk.) – Tamiya 54559
- Tamiya 54753 CVA Super Mini Dämpfer-Set (4) – Tamiya 54753
- Tamiya Hauptzahnrad 64Z Modul 0,6 – Tamiya 51356
- Tamiya Speedgetriebe / Hauptzahnrad 68T – Tamiya 54500
- Tamiya Alu Zentral-Antriebswelle – Tamiya 54501
- Tamiya Alu Mitnehmer für zentrale Antriebswelle – Tamiya 54502
- Tamiya Alu Motorhalter – Tamiya 54558
- Tamiya Alu Radträger hinten 2.5° – Tamiya 54549
Tamiya TT-02R – alleen de volgende opties zijn toegestaan:
- Tamiya Low Fric Suspensions Ball (4 Stk.) – Tamiya 54559
Alles wat niet op deze lijst staat is niet toegestaan.
Bodies
We hebben gekozen voor een drietal Tamiya Porsche bodies. De Tamiya bodies zijn heel sterk en kunnen daardoor tegen een onvermijdbaar stootje. Bovendien zien ze er buitengewoon goed en waarheidsgetrouw uit.
Er worden 3 types 911 toegelaten tot de cup. Al deze bodies zijn momenteel goed verkrijgbaar en voorradig. Er is voor ieder wat wils: de Carrera RSR voor de retro, de 911 GT3 uit de 00’s en de nieuwste 992 voor de liefhebbers van de modernste auto’s.
De bodies mogen uitsluitend langs de door Tamiya bedoelde rand worden afgeknipt. Het is niet de bedoeling dat de bodies doelbewust worden aangepast om de rijeigenschappen van de auto te verbeteren. Kapot gereden stukken mogen wel worden afgeknipt/ verwijderd.
In beginsel is het niet de bedoeling dat er een andere spoiler wordt gemonteerd dan de spoiler die bij de body in de zak/ doos zit. Er bestaat een mogelijkheid dat wij in een later stadium tóch een beperkt aantal spoilers toelaten. Daarvoor moeten wij zelf ook nog testen.

LET OP! Deze kap is eigenlijk bedoeld voor auto’s met een bredere spoorbreedte. De Ride wielen vallen een stuk binnen de kap. Dat ziet er minder fraai uit dan de bedoeling was. Het aanpassen van de spoorbreedte is helaas niet toegestaan.


ESC – motor – overbrenging
In de Porsche Cup mag uitsluitend worden gereden met de nieuwe Carson 2.500kV motor uit de set die vanaf 2024 zal worden gebruikt in de Topstock klasse van de Tamiya Cup. Deze motor geeft een leuke snelheid voor zowel beginners als gevorderde rijders en sluit goed aan op ons krappe circuit. Helaas is de motor nog niet los verkrijgbaar en alleen beschikbaar als set met regelaar.
Naast de nieuwe Carson regelaar uit de set staan wij ook de Robitronic Razer 10 50A brushless regelaar toe (Robitronic R01221). Deze regelaar is níet toegelaten op de Tamiya maar wordt wel succesvol toegepast bij RC clubs uit de regio zoals bijvoorbeeld HFCC in Den Haag. U mag dus rijden met óf de regelaar uit de nieuwe Tamiya set óf de Robitronic regelaar.

Door de keuze voor deze set sluiten wij heel goed aan bij zowel de regels van de Tamiya Cup Topstock alsook de regionale raceklasses zoals HFCC Den Haag. Doorstromen vanuit de RC Indoor Bleiswijk Porsche Cup naar een van deze klasses is hierdoor zeer goed mogelijk!

Bij de TT-02R kit zit een 27 tands motortandwiel. Deze is verplicht en vormt een combinatie met het 64 tands spurgear. Ook dit tandwiel zit meegeleverd in de TT-02R kit. Deze overbrengverhouding 27-64 is voor de Porsche Cup verplicht. Indien het meegeleverde 27 tands tandwiel stuk is gegaan dan mag deze vervangen worden voor een ander 27 tands tandwiel van een ander merk naar eigen keuze.
Voor de TT-01E moet de overbrengverhouding nog worden bepaald. Doel is uiteraard om de snelheid van de TT-01 en TT-02 zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Door de afwijkende aandrijflijn tussen de TT-01 en de TT-02 zullen er echter altijd minimale verschillen ontstaan.
Banden
Alleen de Ride voorgelijmde, belted Fronti banden met witte spaakvelgen (RIDE RI-26082) zijn toegelaten. Deze band is zeer succesvol toegepast bij de Tamiya Cup Legends klasse. Prijs ligt rond de €25,- per set (4 banden)

Servo
Om de instap vanuit andere raceklassen eenvoudig te houden zijn servo’s vrijgesteld.
Ons circuit is vrij smal en heeft veel bochten! Een goede servo met servo saver of een vaste servo hoorn zijn daarbij essentieel. We hebben zelf een aantal goedkopere servo’s en de servo saver uit de doos van Tamiya getest (van rond de €30) en zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat het heel lastig is om daarmee fatsoenlijk rond te komen. Wij raden beginners aan om door te sparen voor een betere en daarmee ook duurdere servo. De meegeleverde servo saver van Tamiya uit de TT-02R is bruikbaar en beschermd de servo tegen crashes. Helaas rijdt de auto niet heel prettig met de Tamiya servo saver. Wij raden aan om een XRay servo saver (part nr 372503) erop te zetten óf een vaste servo hoorn te kiezen. Nadeel van een vaste servo hoorn is dat de servo níet beschermd is bij crashes en dus sneller kapot kan gaan.
Alternatief kan zijn om juist heel goedkoop te beginnen zodat u kan beginnen met rijden en daarna door te sparen voor een betere servo. Een hele eenvoudige servo is al te koop voor €15,-



Accu
Een 2S LiPo HV (7,6V) met een capaciteit van 4.000mAh zijn al meer dan voldoende voor de auto. Door de relatief rustige motor is er niet veel capaciteit nodig om een normale rijtijd te kunnen halen. Een goede optie hierin zijn de shorty accu’s van Intellect, NXE of Gen’s Ace. Prijs ligt rond de €50,-

Zender en lader
Zendapparatuur en lader zijn vrij. Ons advies voor beginnende deelnemers is:
- Sanwa MX-6 (zender + ontvanger voor circa €90)
- Robitronic Expert LD 100 Ladegerät LiPo 2-4s 10A 100W (circa €40)


Vrijgesteld
De volgende onderdelen zijn vrijgesteld. U mag hier kiezen wat u wilt.
- Veren
- Kogellagers
- Pistons
- Schroefjes
- Moertjes
- Kogelkopjes
- Servo saver
- Pinion, mits deze voldoet aan de voorgeschreven overbrengverhouding.
De meeste vrijgestelde onderdelen liggen voor de hand. Twee onderdelen lichten wij graag nader toe.
- De veren zijn vrijgegeven. Een setje veren kost niet veel geld en geeft u wat setup mogelijkheden.
- Liever géén keramische kogellagers. Een keramische lagersets is bijna net zo duur als de auto zelf. Wij realiseren ons dat hierop bijna niet te controleren is en vertrouwen op het gezond verstand van de deelnemers.
Instromen vanuit andere klassen
Er is een aantal mogelijkheden om in te stromen in deze klasse. Om u een beetje op weg te helpen hieronder een overzicht:
Vanuit de Tamiya Cup TopStock
- Carson Tamiya Cup Topstock 2.500kV motor + regelaar (beschikbaar vanaf november 2023)
- Ride banden
- Porsche body
- Beperkte hopups toegelaten ten opzichte van het Tamiya Cup reglement (zie hierboven)
Vanuit de Tamiya Legends
- Carson Tamiya Cup Topstock 2.500kV motor + regelaar (beschikbaar vanaf november 2023)
- Porsche body
- Beperkte hopups toegelaten ten opzichte van het Tamiya Cup reglement (zie hierboven)
Vanuit de HFCC Topstock
- Carson Tamiya Cup Topstock 2.500kV motor + regelaar (beschikbaar vanaf november 2023)
- Porsche body
- Beperkte hopups toegelaten ten opzichte van het clubreglement